15/01/2024 - 11:41
L
Wat is een EUMOS40509 palletstabiliteitstest ?
Sinds een aantal jaar is in de Europese en bij uitbreiding Belgische wetgeving de EUMOS40509 test opgenomen om te analyseren of een pallet al dan niet stabiel en veilig is voor wegvervoer.
Vaak krijgen wij de vraag wat is nu zo een EUMOS40509 test?.
Het is een versnelling of vertragingstest. Het pallet (TLU Test load unit) wordt op en testplatform gehesen TLP (Test loading platform) en daar vooruitgeschoten aan een vooraf bepaalde kracht. (meestal 0.5 g, maar dit kan variëren van 0.01 tot 0.8 G). de maximale inwerkende kracht moet minimaal 0.3 ms aanhouden op de pallet (TLU Test load unit) .
Belangrijk om weten is dat er op een Pallet (TLU Test load unit) tijdens het wegtransport een maximale kracht kan inwerken van 0.8 G voorwaarts 0.5 G kracht zijdelinks en achterwaarts. Uit verder onderzoek is ook gebleken dat deze maximale inwerkende kracht maximaal 0.3 ms aanhoud.
Tijdens de test en na de test worden een aantal meting uitgevoerd om te weten of de test al dan niet slaagde.
De volgende zaken worden uitgemeten:
U ziet door de manier van testen wordt exact de op de voertuig werkende krachten weergegeven en kan men vaststellen of een pallet al dan niet trasport veilig is.
De testen worden zowel in lengte als in breedte richting uitgevoerd en in een verplicht testrapport gegoten.
Belangrijk om weten is dat de evaluatie net door de mens gebeurd maar door een testprogramma. Er wordt een Filmanalyse gemaakt door een high speed camera die de beelden perfect analyseert.
Wenst u meer informatie: info@geert-frans.be tel.: +32(0) 475 58 22 03
Deze website maakt gebruik van cookies.